
søndag 3. januar 2010
Todelt tentamen.

søndag 6. desember 2009
Nynorsk..

Det er selvfølgelig viktig at man beholder nynorsk som en del av den norske kulturarven, siden både den og målstriden har vært viktige i landets historie. Det er ikke vanskelig å se den siden av saken. Jeg skjønner som sagt hvorfor vi lærer OM nynorsk. Det er en viktig del av identiteten til den delen av befolkningen som bruker det, og også for det nasjonale språkbildet. Samtidig er det flere og flere som bruker bokmål, og nynorsk blir mer og mer likt bokmål. Samtidig kommer det engelske språket inn i det norske samfunnet i stadig større grad, det skjer en anglifisering av det norske språket og nordmenn blir stadig mindre kritiske til å importere fremmedord. Kvaliteten på det skrevete bokmålet synker og elevene får dårligere karakterer.
Det oppstår stadig nye problemer som orddeling, og/å-feil, tegnsettingsfeil osv, som brer om seg som en pest. Da lurer jeg på hvorfor vi på død og liv nødvendigvis skal lære å skrive nynorsk! Jeg ser rett og slett ikke nytten av det når det er åpenlyst at fokus bør ligge så mye som mulig på å lære ungdommer ett skriftmål skikkelig. Jeg synes det er viktig at det nynorske språket tas vare på, men liker ikke at vi får det trengt ned over hodene våre! Hittil har jeg aldri, ikke én gang, fått bruk for mine nynorsk-ferdigheter utenfor skolen, og blir derfor bare gående og irritere meg over at jeg påtvinges noe slikt i et "fritt land". Hvorfor ikke tiden som brukes på å lære oss nynorsk ikke heller brukes på å perfeksjonere bokmålet vårt, når det er så mye fokus på språkforråtnelsen og simplifiseringen vi ser, er for meg et mysterium.
søndag 22. november 2009
RUSS 2010
Det er ikke bare-bare å være på buss altså. Når vi er så mange som vi er, så sier det seg selv at det alltid vil være noen uenigheter. 28 jenter vil aldri klare å bli helt enig. I starten var det litt uenigheter og hvem som skulle være med på bussen, og hvor mange vi skulle være. Etter hvert var det uenigheter om hvilken buss vi skulle kjøpe, hvor mye penger vi skulle bruke, hva dekknavnet vårt skulle være osv. Men når det er sagt, så vil jeg si at det vi har klart å utrette hittil har vært veldig bra.
Etter en ganske lang ventetid, slapp vi endelig dekknavnet vårt i starten av oktober; OUT OF JOINT! Og det feteste er at de fleste digger det! For de som ikke skjønner betydningen av dekknavnet, så kommer Out of joint opprinnelig fra alle ryktene om at bussen vår er UTE AV LEDD. Derfor gjorde vi det rett og slett bare om til engelsk.. Out of joint, eller OOJ som vi liker å kalle oss. Vi meldte oss på Den offisielle dekknavnskåringen på nattklubben XLNT, og jammen så vant vi Årets dekknavn :D
Det beste med jentene på Out of joint er at nesten alle har kjent hverandre siden barne- og ungdomskolen. Jeg tror det kun er ti stk som ikke gikk på Bekkestua Ungdomskole, og det sier litt om hvor sammensveiset gjeng vi er.
I går arrangerte vi båtfest! Vi leide MS Bjørvika, og det var skikkelig vellykket. Båten lå i havna hele kvelden, slik at folk kunne komme og gå som de ville. Båten var skikkelig partyvennlig, og hadde sittegrupper med bord og dansegulv, og vi hadde selveste DJ Koren til å spille for oss. ANBEFALT ;) Dette var vel en liten smakebit på russetiden, men jeg er hundre prosent sikker på at russetiden kommer til å bli hundre ganger mer gira!Vi har noen travle måneder foran oss med dugnadsjobbing og bygging av buss, men jeg er sikker på at resultatet blir dritbra.
mandag 26. oktober 2009
Test om Ibsen
Forrige uke samarbeidet hele klassen om å lage en wikiside om Henrik Ibsen. Vi hadde lekse til idag å lese gjennom alt stoffet på wikien, pluss at alle skulle lage to spørsmål fra teksten. Alle spørsmålene ble samlet til en stor MC-test på itslearning som hver enkelt elev måtte besvare individuelt. Selve testen var ganske grei, og bestod av blant annet flervalgsoppgaver, "finn par", rangeringsoppgaver osv. På slutten av testen fikk man se hva som var rett, og hva som var galt. På den måten lærer man også av sine feil. Jeg synes dette er noe vi gjerne kan gjenta i senere tid, ettersom det er veldig lærerikt og samtidig litt "utenom det vanlige".
søndag 18. oktober 2009
Det moderne prosjektet
John Locke mente at et hvert menneske blir formet gjennom erfaring og miljø. Han bidro til ideen om at gode utdanningssystemer kan både reformere og utvikle mennesker og samfunn. Han mente også at staten kun er lovlig dersom den godtar folkets samtykke til å bli styrt, og hvis den verner om liv, frihet og eiendom. Lockes viktigste mening var at folket skulle ha den endelige lovgivningsmakten gjennom Parlamentet.
Jean-Jaecque Rousseau var spesielt opptatt av folkestyre og folkesuverenitet og mente at menneskene opprinnelig, før de inngikk i samfunn, var frie og at all elendighet, ulikhet og ufrihet blir skapt i et samfunn. Men den idylliske naturtilstanden var verken ønskelig eller mulig å vende tilbake til.
I "Om samfunnspakten" skrev han at ved å utnytte samfunnets ressurser, spesielt staten kan menneskene erstatte tapt natur.
Voltaire var skeptisk til tradisjon og gamle ideer. Han gikk i front for ideen om ”naturlig religion” og fremmet Deisme som er en religiøs retning som hevder at det finnes en gud som har skapt alt, men denne guden verken styrer eller viser seg for folk. Deismen har i senere tid bidratt til både gudsfornektelse og til teorier om ytringsfrihet, toleranse, religionsfrihet og menneskerettigheter.
Diderot var en av de viktigste forfatterne av Encyklopedien som var verdens første leksikon. Boken skulle inneholde all verdens kunnskap og ble gitt ut i 17 bind. Encyclopedia ble nektet publisert flere ganger, ettersom den fornektet bibelen og kirkens intellektuelle autoritet.
Ludvig Holberg var en av 1700-tallets største forfattere. Han skrev flere satirer som har bidratt til det moderne prosjektet. Han brukte fantasi og parodi for å få frem den egentlige sannhet om samfunnet.
Henrik Wergeland var en norsk forfatter. Hans mange berømte verker har påvirket samfunnet på flere måter og han er den første i Norge som for alvor satte framskrittet på dagsordenen. Wergeland så for seg en utvikling for menneskeheten fra det primitive til det stadig mer avanserte.
Charles Darwin er mest kjent for den moderne evolusjonsteorien. Darwin skrev boken ”Artenes opprinnelse” som forklarte hvordan livet hadde oppstått og utviklet seg, noe som har hatt stor innflytelse på samfunnet.
KILDER:
Jomisko, Moum, Texmo. 2008 Spenn, Cappelen Oslo
Hansen m.fl. 2008 Mennesker i tid 2 – Verden og Norge etter 1750, Cappelen Oslo
http://www.sv.ntnu.no/ped/hans.petter.ulleberg/tine2.htm (18.10.09)
http://heim.ifi.uio.no/~haavardw/nyrom/html401/wergeland.html (18.10.09)
Finito!
søndag 4. oktober 2009
Godt igang!
Da jeg satte meg ned for å begynne å skrive skjønte jeg at det blir alt for mye å sammenlikne hele boken med hele filmen. Derfor har jeg valgt å analysere forholdet mellom boken og filmens fremstilling av hovedpersonene Selma og Andy.
Jeg føler jeg er ganske godt i gang og har hittil skrevet ca. to sider! Resten tipper jeg at jeg får gjort imorgen, etter litt veiledning fra læreren min, Ingunn :)
