Etter et år uten blogging (2.klasse) synes jeg det er greit å starte med det igjen. Norskpensumet i 2.klasse var tross alt EKSTREMT KJEDELIG, så selv om jeg egentlig ikke er noe spesielt fan av blogg så er dette tross alt greit nok :)
mandag 24. august 2009
lørdag 7. juni 2008
Reklame

I våre dager kan vi møte på reklame nesten hvor enn vi går. Reklamen finnes de fleste steder som blant annet på TV, radio, internett, blader, aviser, plakater, på klær, på busser, på biler, på bygninger, på mat, på drikke osv. -Ja, nesten overalt! Ordet reklame kommer av det latinske ordet reklamare som betyr å rope ut eller stadig gjenta.
Reklame blir brukt for å formidle et budskap eller for å gjøre et produkt kjent. Hensikten er å påvirke publikum slik at de vekker interesse for det som blir reklamert. Et interessant spørsmål er om vi i det hele tatt blir påvirket av all reklamen rundt oss? Jeg er rimelig sikker på at de aller fleste blir påvirket på en eller annen måte, men i hvor stor grad varierer nok fra person til person og fra reklame til reklame. Det finnes mange virkemidler for å fange publikums oppmerksomhet. Et kjent triks er blant annet å lange ut med påstander om hvor bra eller nyttig produktet er og eventuelt hvorfor vi burde kjøpe akkurat dette produktet til fordel for andre. Vi får heller aldri se negative sider ved produktet, kun det positive! Dette kan vi blandt annet se i mange av reklamene som går på tv. Et eksempel på reklamer som påvirker mange unge, er reklamer som spiller på sex og utseende. Til disse reklamene er ofte syltynne supermodeller brukt og slike reklamer påvirker nok mest jenter. "Skulle ønske jeg var like tynn som henne" er noe vi hører ofte, og dette viser at reklame kan føre til dårlig selvbilde og spiseforstyrrelser. Slike reklamer blir som oftest brukt i USA eller andre land enn Norge.
Når det gjelder reklamer fra Norge, kan vi ofte se forskjeller fra andre lands reklamer. Norske reklamebyråer velger å stort sett spille på humor for blandt annet å vekke interesse hos publikum og ofte for å få oss til å huske reklamen og hva den reklamerte for.
En morsom reklame som gjennom humor prøver å formidle at man blir sterk av å drikke melk! I denne reklamen ser vi forskjellige folk som ikke "klarer" å stå på bena. I slutten kommer det opp tekst som sier "melk styrker kroppen", som skal være en måte å vise at hvis du drikker melk så unngår du for eksempel tryne fordi da får du en sterk kropp.
Reklame blir brukt for å formidle et budskap eller for å gjøre et produkt kjent. Hensikten er å påvirke publikum slik at de vekker interesse for det som blir reklamert. Et interessant spørsmål er om vi i det hele tatt blir påvirket av all reklamen rundt oss? Jeg er rimelig sikker på at de aller fleste blir påvirket på en eller annen måte, men i hvor stor grad varierer nok fra person til person og fra reklame til reklame. Det finnes mange virkemidler for å fange publikums oppmerksomhet. Et kjent triks er blant annet å lange ut med påstander om hvor bra eller nyttig produktet er og eventuelt hvorfor vi burde kjøpe akkurat dette produktet til fordel for andre. Vi får heller aldri se negative sider ved produktet, kun det positive! Dette kan vi blandt annet se i mange av reklamene som går på tv. Et eksempel på reklamer som påvirker mange unge, er reklamer som spiller på sex og utseende. Til disse reklamene er ofte syltynne supermodeller brukt og slike reklamer påvirker nok mest jenter. "Skulle ønske jeg var like tynn som henne" er noe vi hører ofte, og dette viser at reklame kan føre til dårlig selvbilde og spiseforstyrrelser. Slike reklamer blir som oftest brukt i USA eller andre land enn Norge.
Når det gjelder reklamer fra Norge, kan vi ofte se forskjeller fra andre lands reklamer. Norske reklamebyråer velger å stort sett spille på humor for blandt annet å vekke interesse hos publikum og ofte for å få oss til å huske reklamen og hva den reklamerte for.
En morsom reklame som gjennom humor prøver å formidle at man blir sterk av å drikke melk! I denne reklamen ser vi forskjellige folk som ikke "klarer" å stå på bena. I slutten kommer det opp tekst som sier "melk styrker kroppen", som skal være en måte å vise at hvis du drikker melk så unngår du for eksempel tryne fordi da får du en sterk kropp.
Hvis dere vil lese mer om reklame, kan dere alltids gå inn på denne siden :)
torsdag 10. april 2008
Forfatterbesøk på Sandvika VGS

Forrige uke hadde 1STA og 1STB på Sandvika VGS besøk av en forfatter/dikter den ene fagdagen. Rettere sagt Per Ivar Martinsen. Han har blandt annet gitt ut 6 diktsamlinger og jobber for tiden med gjendiktning/oversettelse.
Martinsen startet med å gi oss i oppgave å skrive et navneskilt som skulle stå foran oss, slik at han kunne vite hva vi het. Det neste han sa var at den personen som sa ordene "jeg vet ikke" under foredraget skulle skylde han en Cola. -Og motsatt. Dette gjorde foredraget litt mer spennende og morsomt. Han fortalte om dikt han hadde skrevet, leste opp noen dikt og senere måtte vi sammen lage et dikt av SMS-språk eller andre ord.
Den røde tråden gjennom de 90 minuttene han snakket, var et budskap om alle kan bli diktere hvis de vil og at alle faktisk har en liten dikter inne i seg. Jeg hadde litt negative tanker om forfatterbesøket før vi startet, men Per Ivar Martinsen klarte å gjøre det til det akkurat motsatte. Foredraget hans var morsomt og spennende og han klarte å få med oppmerksomheten til alle elevene ved å diskutere litt med oss, og lage dikt sammen.
Martinsen startet med å gi oss i oppgave å skrive et navneskilt som skulle stå foran oss, slik at han kunne vite hva vi het. Det neste han sa var at den personen som sa ordene "jeg vet ikke" under foredraget skulle skylde han en Cola. -Og motsatt. Dette gjorde foredraget litt mer spennende og morsomt. Han fortalte om dikt han hadde skrevet, leste opp noen dikt og senere måtte vi sammen lage et dikt av SMS-språk eller andre ord.
Den røde tråden gjennom de 90 minuttene han snakket, var et budskap om alle kan bli diktere hvis de vil og at alle faktisk har en liten dikter inne i seg. Jeg hadde litt negative tanker om forfatterbesøket før vi startet, men Per Ivar Martinsen klarte å gjøre det til det akkurat motsatte. Foredraget hans var morsomt og spennende og han klarte å få med oppmerksomheten til alle elevene ved å diskutere litt med oss, og lage dikt sammen.
søndag 30. mars 2008
Ikke megapark

Tenkte jeg nesten måtte skrive et innlegg som referer til innlegget om Megapark. Det har nemlig vist seg at det ikke blir tur til oppdal alikevel!
Som dere kanskje har skjønt så er jeg kjempe glad i å stå på ski. Jeg kjører i en"jibbeklubb" i kolsåsbakken som hadde tenkt seg til Oppdal neste helg, men jeg fikk nettop vite at det ikke blir noe tur alikevel. Etter at jeg hørte om Megapark for første gang, har jeg hatt kjempe lyst til å dra dit. Og denne vinteren skulle fantasien bli til virkelighet. Meeen, så kommer mailen om at turen er avlyst fordi trenerne ikke har mulighet. NEDTUR!
April er kanskje den kjedeligste måneden dette skolehalvåret. Det er nemlig ingen feriedager! Og ettersom Megapark er i starten av april tenkte jeg at måneden kunne bli litt bra alikevel. men neidaa!! Turen er avlyst. Vel.. jeg får vel bare være tålmodig og håpe at jeg får dratt neste år, eller rett og slett vente på et mirakel..
Som dere kanskje har skjønt så er jeg kjempe glad i å stå på ski. Jeg kjører i en"jibbeklubb" i kolsåsbakken som hadde tenkt seg til Oppdal neste helg, men jeg fikk nettop vite at det ikke blir noe tur alikevel. Etter at jeg hørte om Megapark for første gang, har jeg hatt kjempe lyst til å dra dit. Og denne vinteren skulle fantasien bli til virkelighet. Meeen, så kommer mailen om at turen er avlyst fordi trenerne ikke har mulighet. NEDTUR!
April er kanskje den kjedeligste måneden dette skolehalvåret. Det er nemlig ingen feriedager! Og ettersom Megapark er i starten av april tenkte jeg at måneden kunne bli litt bra alikevel. men neidaa!! Turen er avlyst. Vel.. jeg får vel bare være tålmodig og håpe at jeg får dratt neste år, eller rett og slett vente på et mirakel..
torsdag 13. mars 2008
Mannen som elsket Yngve

"Mannen som elsket Yngve" er en film basert på Tore Renbergs bok med samme navn. Filmen hadde premiere på norske kinoer 15. Februar 2008.
Handlingen i filmen finner sted i Stavanger i 1989 og Berlinmuren har akkurat falt. Hovedpersonen Jarle Klepp (Rolf Kristian Karlsen) er en 17 år gammel gutt som lever "det perfekte liv". Han har den beste jenta til kjæreste og spiller i et hipt rockeband med navn "Mattias Rust Band". En dag starter det en ny gutt i klassen (Yngve), og da blir alt snudd på hodet. Yngve (Ole Christian Ertvaag) er en litt annerledes gutt som spiller tennis og hører på techno-synth. Etter hvert som tiden går blir Jarle dratt nermere og nermere Yngve og "ditcher" alle avtaler med vennene og kjæresten til fordel for han. Jarle begynner etter hvert å lure på hvordan han kan være forelsket i både en jente og en gutt.
"Mannen som elsket Yngve" er virkelig på topp blandt norges beste filmer. Jeg likte filmen kjempe godt for det som skjer i filmen er veldig troverdig. Det er lett å leve seg inn i filmen å få en liten følelse av å være der. Skuespillerne er som skapt for rollen og vi får virkelig se en gjeng med unge talenter.
Dette er traileren til filmen :)
tirsdag 11. mars 2008
Megapark 2008

Denne gangen er jeg litt senere ute enn vanlig, men bedre for sent enn aldri mener nå jeg! I dette innlegget har jeg valgt å kommentere artikkelen "Megapark 2008 på spikeren" som jeg fant på Megapark sin hjemmeside.
Artikkelen handler om landets største terrengparksamling som går av stabelen 2-6 april på Oppdal skisenter i Sør-Trøndelag. Megapark ble for første gang arrangert i 2005 og har vokst seg større og større for hvert år. Eventen er tilrettelagt for alle ski-og snowboardkjørere -uansett alder og ferdigheter.
Dette er kanskje ikke en veldig interressant artikkel for de som ikke liker vinteren, men for meg er dette herlig å lese om. En terrengpark større enn du aner, full av hopp, rails og glade mennesker.. kan det egentlig bli bedre?
Artikkelen handler om landets største terrengparksamling som går av stabelen 2-6 april på Oppdal skisenter i Sør-Trøndelag. Megapark ble for første gang arrangert i 2005 og har vokst seg større og større for hvert år. Eventen er tilrettelagt for alle ski-og snowboardkjørere -uansett alder og ferdigheter.
Dette er kanskje ikke en veldig interressant artikkel for de som ikke liker vinteren, men for meg er dette herlig å lese om. En terrengpark større enn du aner, full av hopp, rails og glade mennesker.. kan det egentlig bli bedre?
Det første jeg tenkte på da jeg leste artikkelen var at dette skal jeg være med på! Jeg har hørt mye positivt om arrangementet fra folk som har vært med før, og som sier at det virkelig er verdt det. Heldigvis kjører jeg ski i en klubb som faktisk har tenkt seg dit! -Gjett om jeg skal benytte sjansen :D Jeg ser virkelig fram til flere dager med konkurranser, treffe nye folk, sosiale aktiviteter og sist, men ikke minst; å få stå på ski for første gang i Oppdals herlige bakker!
Dette er en film av en som tar Cork 720 under Oppdal Megapark 06
mandag 25. februar 2008
"Millennie-kullet"

Plutselig var vinterferien over og det er på tide og fokusere på skolen igjen. Som vanlig har vi fått en ny lekse i Norsk som går ut på å kommentere Dagbladets artikkel "Egoistiske verdensmestere med puter under armene".
Denne artikkelen tar for seg arbeidsvanene til det såkalte "Millennie-kullet" (folk som er født mellom 1980-1995) og hvordan dette kullet er mye mindre interresert i å få seg jobb enn eldre generasjoner.
"Vi er bare opptatt av oss selv og iPodene våre, klarer ikke elementære ting som å spise med kniv og gaffel - og selv om vi ikke gidder å gjøre en ekstra innsats, forventer vi å få en lederstilling ei uke etter at vi har begynt i ny jobb. Visstnok." Dette utsagnet som er hentet fra starten av artikkelen er et syn på hvordan en person beskriver "Millennie-kullet". For meg blir dette helt feil. Jeg er fullt klar over at dagens ungdom er langt mye mer bortskjemte enn generasjonene bakover i tid, men når folk begynner å dra den så langt at ingen av oss eier arbeidsmoral eller har respekt for sjefene føler jeg det er på tide å sette ned foten.
Såklart finnes det folk som "chillern" på jobb og gjør helst litt mindre enn det som er forventet, men det er alltid mange som jobber hardt og ofte litt mer enn forventet. -Ikke bare den eldre generasjonen, men også av det såkalte "Millennie-kullet"!
Denne artikkelen tar for seg arbeidsvanene til det såkalte "Millennie-kullet" (folk som er født mellom 1980-1995) og hvordan dette kullet er mye mindre interresert i å få seg jobb enn eldre generasjoner.
"Vi er bare opptatt av oss selv og iPodene våre, klarer ikke elementære ting som å spise med kniv og gaffel - og selv om vi ikke gidder å gjøre en ekstra innsats, forventer vi å få en lederstilling ei uke etter at vi har begynt i ny jobb. Visstnok." Dette utsagnet som er hentet fra starten av artikkelen er et syn på hvordan en person beskriver "Millennie-kullet". For meg blir dette helt feil. Jeg er fullt klar over at dagens ungdom er langt mye mer bortskjemte enn generasjonene bakover i tid, men når folk begynner å dra den så langt at ingen av oss eier arbeidsmoral eller har respekt for sjefene føler jeg det er på tide å sette ned foten.
Såklart finnes det folk som "chillern" på jobb og gjør helst litt mindre enn det som er forventet, men det er alltid mange som jobber hardt og ofte litt mer enn forventet. -Ikke bare den eldre generasjonen, men også av det såkalte "Millennie-kullet"!
I artikkelen stod det også at ungdommen idag er egoistiske og alltid har med seg mobiltelefon, ipod osv. Vel.. JA, vi har faktisk alltid med oss mobilen, og som oftest ipod/mp3 o.l, men jeg er rimelig sikker på at hvis alle voksene tenker seg godt om så drar de vel ikke hjemmefra uten mobil de heller. Vi vokser faktisk opp i et samfunn fylt av teknologi... "Egoistiske og bare tenker på oss selv" er vel en påstand som stemmer på alle en gang i blandt, men absolutt ikke alltid!
Jeg mener mye av det som blir tatt opp i artikkelen om de såkalte "millenials" er overdrevent og også frekt. Den eldre generasjonen har alltid klaget på "dagens ungdom" og de kommer alltid til å gjøre det. Til og med den kjente filosofen Sokrates klagde på "dagens ungdom", og det var for over 2000 år siden!
Abonner på:
Innlegg (Atom)
