onsdag 13. februar 2008

Skole



Da er det på tide med et nytt innlegg i bloggen min. I denne ukens blogglekse var oppgaven å ta utgangspunkt i skolehverdagen vår.

Det er nå ca. ett år siden jeg gikk i tiende klasse og skulle velge skole og linje for videregående. Og jeg endte da til slutt opp med studiespesialisering på sandvika videregående skole. Vi fikk beskjed om å velge linje etter det du liker best. Under studiespesialisering i skolekatalogen sto det at dette var en linje for de som likte å bruke tid på lekser, og ikke hadde noe imot teoretiske fag. Vel.. Jeg er vel ikke en av de som er glad i å bruke all fritiden min på skole, og liker ikke spesielt godt teoretiske fag, men jeg valgte linjen for jeg er usikker på hvordan fremtiden min blir.
Jeg tror det er flere som følte det akkurat sånn som meg og tenkte at med en studiekompitanse fra almennfag kan du bli nesten hva du vil.

Meen.. så har det seg jo sånn at vi alle har noen fag vi er bedere i og synes er morsommere enn andre. Hvertfall er det sånn for meg. For min del tenker jeg da mest på geografi og matte. Naturfag har også lenge vært på "hatelisten" min av fag, men jeg synes det er litt morsommere nå enn da jeg gikk på ungdomskolen. Det kan ha noe med at jeg har fått bedere karakterer.
Geografi er ett fag jeg rett og slett ikke intresserer meg for. Hvorfor i huleste skal vi kunne hva de forskjellige steinene i naturen består av? eller lære om vinder og havstrømmer? Når jeg ikke intresserer meg for faget, er det ikke spesielt lett å være god i det. Ikke misforstå meg, jeg er ikke såå dårlig, men kunne vært bedre!
Matte er et annet fag som jeg ikke er så spesielt god i. Dette har mye å gjøre med mattelæreren jeg hadde på ungdomskolen. Dette var en lærer som dreit ut elevene hvis de spurte et litt pinlig spørsmål eller himlet med øynene hvis vi svarte feil. ikke akkurat
lett å bli god når man ikke tør å spørre læreren om hjelp eller hva? Så når man først har gått glipp av litt basiskunnskap i matte, er det vanskelig å sette seg inn i matte på et litt høyere nivå. Men så vet jeg jo at matte er noe man kan bli bedere i jo mer du jobber med faget, så det er vel det jeg får gjøre da.

Som mange andre har jeg mine perioder hvor jeg er skolelei og nesten ikke orker mer. Dette er spesielt de gangene hvor vi har fire-fem prøver på to-tre uker + prosjekt + vanlige lekser. Det kan høre ut som jeg overdriver, men tro det eller ei, -det har skjedd! Noen sier at det er bra for elevene å streve litt, men nok er nok synes nå jeg. Og jeg tror det heller ikke er noen god læremåte. For hvis prøvene ligger så tett, så blir det bare til at eleven velger seg ut en av prøvene og pugger ekstremt mye til den, mens de andre prøvene får gå som de går.

1 kommentar:

Rune sa...

Hei!
Dette var en meget god start. Innlegget om skole var godt. Kanskje kunne du brukt studietiden på de fagene du synes er vanskeligst. Selve bloggen ser bra ut, fint at du har lagt ut bilder.(fint om du utnytter mediet i fortsettelsen også, et tips er å legge ut lenker, videosnutter knyttet opp mot aktuelle tema.
MVH,
Rune