onsdag 2. september 2009

Blogg + skole = sant?

Blogging har de siste årene blitt en trend blandt både barn, ungdom og voksne. Noen blogger om sitt personlige liv eller deres interesser, mens andre blogger om samfunnsspørsmål, politikk eller skole. Som dere skjønner finnes det uendelig mye å skrive om på en blogg, det er rett og slett bare opp til fantasien.

Når det gjelder blogging i skolesammenheng tror jeg det finnes både positive og negative sider ved dette. Noen ganger kan det være greit å få inspirasjon fra medelever til å finne ut hva du skal skrive om hvis du står helt fast, mens andre ganger skulle man kanskje ønske at ikke alle kunne se bloggen din. Derfor er det kanskje viktig å tenke litt over hva man skriver og hvilket inntrykk du gir andre av deg selv gjennom bloggen. En ting som en del kanskje synes er dumt er karaktervurdering av bloggen. Jeg synes derimot at vurdering av bloggen er lurt, fordi jeg mener det er viktig med variert arbeid. Hvis vi bare skal bli vurdert i å skrive stiler hele tiden, tror jeg det er lett for noen å miste motivasjen.

Det er mange måter man kan bruke bloggen til skolearbeid. Nå har min klasse nettop gått i gang med et fordypningsprosjekt i norsk. Til dette prosjektet kan blogging være et godt hjelpemiddel for noen. Man kan for eksempel bruke bloggen som en slags mal til hva og på hvilken måte du skal skrive, eller man kan bruke den som en slags logg og oppsumering.

Som sagt finnes det flere måter å bruke bloggen på, og uendelig mange ting man kan skrive om, men hvis man først skal bruke den kun til skolen, kan man like gjerne bli vurdert : )

1 kommentar:

Ingunn sa...

Bra og reflektert svar på oppgaven! Jeg er helt enig med deg - noen ganger skulle man ønske helse bloggen dit pepperen gror, mens andre ganger er det kjempegøy. Det er litt som øving og trening, er det ikke? En prosess som både går fremover og stagnerer skiftevis. Jeg tror at dere blir bedre til å skrive av å skrive ofte. Det er hovedmotivasjonen min. I tillegg får dere økt digital kompetanse. Og ja, jeg synes bloggen bør vurderes. Spørsmålet er vel hvor stor vekt den skal få, og det må vi avgjøre sammen.