mandag 21. september 2009

Fordypningsprosjekt - Adaptasjonsoppgave

I disse dager er vi som jeg tidligere har nevnt igang med et fordypningsprosjekt i norskfaget. Jeg har valgt å sammenlikne Torun Lians bok "Ikke naken, ikke kledt" med hennes film som er basert på denne boken. Jeg har ikke kommet så veldig godt i gang enda ettersom at jeg ikke har lest ferdig boken, men den er ganske lettlest så det burde ikke ta så lang tid.

Jeg har satt opp en slags oversikt over hvordan jeg har tenkt å jobbe med oppgaven. Det viktigste er å være konsentrert mens jeg leser boken slik at jeg får med meg alt innholdet. Derfor har jeg begynt å skrive et lite sammendrag etter hvert kapittel. Det samme har jeg tenkt å gjøre når jeg skal se filmen. Jeg tror dette er en god idé ettersom man ofte bare "skumleser" bøker og er ukonsentrert når man ser filmer.
Det neste jeg kommer til å gjøre er nok å skrive en kort analyse av både boken og filmen, før jeg begynner å sammenlikne og sette sammen stoffet. På den måten vil det være lettere for meg å se hva som er gjort annerledes i filmen.
Nå gjenstår det bare å sette av rikelig med tid, slik at dette kan bli en god oppgave.

Her kan dere se traileren til filmen "Ikke naken"

2 kommentarer:

Ingunn sa...

Dette høres ut som en god strategi. Lykke til med jobben!

Ingvild sa...

Hei Karoline! Nå har jeg lest igjennom noen av innleggene dine, og jeg synes du skriver veldig godt! Hva skal man si..; det du skriver er behagelig å lese, og ikke komplisert med mange lange set
ninger og snodige formuleringer :) Kult at du har lagt inn traileren til filmen i innlegget også. Alltid fint med illustrasjoner og visualiseringer, hva med å fortsette med det?! =)