søndag 24. januar 2010

Modernisme























"Les Demoiselles d'Avignon" (Pikene fra Avignon) er malt av den kjente kunstneren Pablo Picasso i 1907. Jeg valgte dette bildet fordi det ofte blir regnet som et bilde som innleder kubismen i modernismen.

Dette bildet finner jeg veldig interessant. Grunnen er ikke stort annet enn at jeg ikke klarer å bestemme meg for om jeg liker det eller ikke. Bildets motiv vil jeg si er fem deformerte, nakne mennesker som sitter rundt et deformert bord med frukt på. Det er jo det det ser ut som, ikke sant?

r sant skal sies så forestiller bildet ege
ntlig fire kvinnelige prostituerte på et bordell i Avinyó gaten i Barcelona. Det var hvertfall det som var Picassos tanker. Men hvem er da den siste personen?

Som sagt så vet jeg ikke helt hva jeg synes om dette bildet. Grunnen til dette er for det første at jeg aldri har vært spesielt fan av Picassos kunst. Jeg har aldri skjønt hvorfor folk synes det er fint med absolutt deformerte mennesker og ting. Likevel så er det veldig interessant at folks (hvertfall mine) oppfatninger av bildet virkelig ikke samsvarer med det bildet faktisk forestiller.

Det er kanskje ikke helt umulig å tenke seg til at hvertfall noen av personene på bildet skal være prostituerte, men jeg synes likevel det ikke kommer tydelig nok fram. Når jeg tenker over det én siste gang, så liker jeg nok dette bildet mer enn jeg misliker det.

Kilder: http://kunsthistorie.com/fagwiki/Modernisme
Foto: CC-lisensiert av Nina Aldin Thune på Kunsthistorie.com


Ingen kommentarer: