søndag 17. januar 2010

Sjangervalg

Denne uken har vi fått i oppgave å velge to ulike sjangre som vi skal forbedre oss i før eksamen. Dette synes jeg er en stor utfordring ettersom jeg ofte velger sjanger etter hva oppgaven går ut på, og ikke etter hva jeg er best i. Jeg har vel stort sett skrevet i alle sjangrene før, men det har absolutt blitt flest essays. Likevel tror jeg at jeg vil prøve meg på kåseri. Dette gjør jeg fordi jeg ofte har fått tilbakemelding på at jeg noen ganger har en litt for muntlig tone over stilene mine, noe som kåseri absolutt skal ha. Selv om jeg kun har skrevet kåseri en gang i hele mitt liv, tror jeg at jeg har potensiale til å kunne bli bedre.

Jeg må også velge en sakprosasjanger. Her falt valget mitt til slutt på artikkel. Dette har jeg valgt fordi det er stor sjanse for å få en slik oppgave på eksamen. Jeg har aldri likt å skrive artikkel spesielt godt, men er noe jeg alltid har klart helt OK, så jeg vet jeg har et forbedringspotensiale også her.

Både kåseri og artikkel kan åpne for temaer som jeg interesserer meg for, og inspirerer meg derfor mer enn andre.

Ingen kommentarer: