søndag 3. januar 2010

Todelt tentamen.

I høst/vinter har vi hatt en litt annen vri enn tidligere på tentamen i bokmål og nynorsk. Vi har hatt todelte tentamener. Det vil si at vi får noen timer på skolen til å skrive et førsteutkast. Deretter får vi igjen oppgaven med grad av måloppnåelde og kommentarer, før vi får skrive oppgaven helt ferdig.

På nynorsktentamen valgte jeg en oppgave som var å skrive en novelle. Jeg følte det gikk greit da jeg satt og skrev, men jeg følte at jeg ikke ble helt ferdig med den. Jeg fikk tilbakemelding på at novellen burde være litt mer åpen om hva som skulle skje, og om jeg kunne bruke et mer "novellistisk" språk. Derfor prøvde jeg å gjøre om språket litt, men det er grenser for hvor mye man klarer å endre på en stil når man har skrevet en del. Det ble altså ikke så veldig store endringer av teksten ettersom jeg synes det er vanskelig å skulle gjøre om et nesten ferdig produkt. Selv om jeg i utgangspunktet ikke hadde tenkt at novellen skulle slutte slik som den gjorde, så valgte jeg å ikke skrive mer på den. Dette fordi jeg etter den første skrivedagen lot andre lese den som syntes at slutten skulle ende slik som den gjorde.

På tentamen i bokmål var oppgaven å skrive en tekst om Ibsen hvor man skulle gjøre rede for hvordan realismen kom til uttrykk i verkene hans. Denne oppgaven følte jeg gikk helt greit, men det ble litt snaut med tid på slutten, så slutten ble ikke like sterk som starten. På denne teksten fikk jeg tilbakemelding om at jeg burde komme med noen fler konkrete eksempler som viser at Ibsen var en realist, og også fortelle mer om hvorfor han er viktig i dag. På den andre delen av tentamen gjorde jeg så godt jeg kunne for å gjøre oppgaven helt ferdig, men også her syntes jeg det var vanskelig å skulle endre på en nesten ferdig tekst. Jeg tror ikke det ble så veldig store endringer, men jeg gjorde ihvertfall mitt beste.

Etter min mening er todelt tentamen en bra metode. På denne måten har man mulighet til å rette opp i unødvendige slurvefeil og se gjennom teksten sin en gang til. Mange får ofte litt skrivesperre når man har sittet og skrevet i mange timer uten noe særlig pause. Derfor kan det for noen være lettere å skrive bedre når man har latt oppgaven ligge litt, og når man kanskje har helt andre, og nye tanker i hodet. Selv om det for meg var vanskelig å endre noe særlig på tekstene mine, likte jeg todelt tentamen.
















Bildet er hentet fra Flickr.

1 kommentar:

Ingunn sa...

Så bra at du er positiv til å gjøre det sånn. Vi kommer til å fortsette i same stil i vår, men dere får også en helt vanlig tentamen til slutt.